Slávnostným výkopom sa v pondelok začala výstavba priemyselného parku vo Valalikoch v okrese Košice-okolie, kde má byť prvým a najväčším investorom automobilka Volvo. Podľa dočasne povereného premiéra Eduarda Hegera (OĽANO) práce pokračujú podľa plánov.
Príprava územia a vybudovanie nového priemyselného parku sa stalo jedným zo záväzkov štátu voči strategickému investorovi. Volvo Cars má v najbližších 4 rokoch v blízkosti Košíc preinvestovať vyše 1,2 miliardy eur a v prvej fáze výroby zamestnať 3300 ľudí, ďalších približne 12 tisíc pracovných miest vznikne nepriamo. „Prínos tejto investície má byť 1,3 percenta HDP a zároveň to bude generovať príjem do štátneho rozpočtu v objeme 150 až 180 miliónov eur ročne,“ uviedol premiér Eudard Heger. Štát doteraz na priemyselný park a vyvolané investície, ktoré majú zlepšiť život v regióne, vyčlenil vyše 280 milión eur.
Piata slovenská automobilka vyrastie pri Košiciach, naštartuje celý región
Na pozemkoch priemyselného parku Valaliky sa dnes začala príprava staveniska pre výstavbu 5. slovenskej automobilky, samotná výstavba fabriky sa má začať začiatkom budúceho roka. Počas uplynulých mesiacov spoločnosť Valaliky Industrial Park (VIP) na mieste realizovala archeologické prieskumy a takzvanú skrývku ornice na ploche približne 90 hektárov. Zároveň prebiehali ďalšie prípravné práce – geofyzikálne, pedologické, dendrologické, radónové a geofyzikálne prieskumy. „Aktuálne sme ukončili výkup pozemkov a vysporiadali sme všetky majetkovoprávne vzťahy,“ uviedol konateľ VIP Miloš Durec.
Volvo ako železiarne – viac práce, viac ľudí, väčšie výzvy pre Košice
V hre o strategickú investíciu bolo celkovo 10 európskych lokalít. 22. júna 2022 si po sérii expertných stretnutí vybral investor obec Valaliky, ktorá sa nachádza iba 3 kilometre od Košíc. Rokovania trvali takmer rok a vstupovali do nich Ministerstvo hospodárstva SR, SARIO, Valaliky Industrial Park, obec Valaliky, KSK a mesto Košice. „Máme za sebou ďalší dôležitý míľnik, ktorý nás posúva bližšie k príchodu automobilky Volvo. Pre Košice to znamená nové výzvy – potrebu výstavby nových bytov či zlepšenie dopravnej infraštruktúry,“ poznamenal primátor mesta Košice Jaroslav Polaček (nezávislý). Ako ďalej uviedol, rovnako stavebný boom, prílev ľudí a rozvoj mesta sme zaznamenali naposledy pred vyše 60. rokmi, kedy sa začali budovať Východoslovenské železiarne. Pri Volve mesto počíta s mimoriadnymi investíciami do výstavby až 25 tisíc bytových jednotiek či s výstavbou nových cyklotrás. „Našim cieľom je prilákať domov čo najviac ľudí, ktorí boli nútení odísť za prácou inam. Chceme aby sa Košice stali pre ľudí z celého Slovenska mimoriadne zaujímavé, aby k nám ľudia prichádzali za prácou a lepším životom. Postaráme sa o to, aby sme z tejto investície vyťažili pre naše mesto a Košičanov čo najviac,“ uzatvára Polaček.
Zmena územného plánu pre investora už prešla zastupiteľstvom
Investičná zmluva, ktorú podpísalo mesto Košice s ministerstvom Hospodárstva hovorí najmä o vzájomnej súčinnosti a podpore pri realizácii strategickej investície. Jedným z najdôležitejších prvých krokov bola zmena územného plánu mesta, ktoré 19.12.2022 schválili poslanci mestského zastupiteľstva. Osobne ich bol podporiť dočasne poverený minister hospodárstva Karel Hirman. „To zasadnutie bolo pre nás kľúčové, pretože tie zmeny územného plánu boli pre nás nevyhnutné aby sa mohli začať práce. Vidíme, aká je nevyhnutná súčinnosť a spolupráca medzi štátom a samosprávami aby sa mohla táto mohutná investičná akcia rozvinúť,“ uviedol Hirman.
Vynútené investície pôjdu najmä do bývania, dopravy, školstva a ekológie
Mesto Košice počíta s vynútenými investíciami, ktoré sa zaviazal vo veľkej miere financovať štát. Tie sa týkajú predovšetkým výstavby nových bytov, školstva a riešenia dopravy. „Určite nechceme aby táto investícia zahlcovala a poškodzovala dopravu v meste. Preto je dôležitá spolupráca s Košickým samosprávnym krajom a Ministerstvom dopravy, za účelom hľadania správnych riešení. Zároveň sa už dnes rozprávame o výzvach pre školstvo, o tom aké špecializácie bude investor potrebovať, čo môžu Košice v spolupráci s univerzitami a Košickým klastrom nového priemyslu ponúknuť,“ pripomína viceprimátor mesta Košice Marcel Gibóda.
Ciele strategického investora sú jasne stanovené – výroba elektromobilov už v roku 2026
Automobilka plánuje vyrobiť 250 tisíc vozidiel ročne. Súčasťou továrne má byť prevádzka na lisovanie, montáž batérií, linka na liatie hliníkových častí ale aj lakovňa a hala na finálnu montáž vozidiel. Celý závod má byť ekologický a klimaticky neutrálny. Projekt tiež počíta s rozšírením pre potreby zvýšenej kapacity výroby a s možnosťou zriadenia fabriky na výrobu batériových článkov. Skúšobná prevádzka sa má začať v roku 2025, sériovú výrobu plánujú spustiť do konca roka 2026.
(DT)
Foto: Miro Vacula